تبلیغات
پاسخگویی به مسائل دینی خواهران - میل به ازدواج و جنس مخالف در وجودم نیست
پاسخگویی به مسائل دینی خواهران
« خواهران خوبم بیاییم همه با هم پرسشگری را امتحان كنیم »
با سلام،به وبلاگ ما خوش آمدید دوست عزیز.

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 24 اسفند 1390

پرسش:

فردی مذهبی 23 ساله كارمند و دانشجو هستم بخاطر فوت پدر ناچار شدم خود را وقف زندگی دو خواهر و برادر كوچكترم كنم و در كنار تحصیل به كار مشغول شدم گاهی زندگی آن قدر به من فشار می آورد، نا امید می شدم و از این كه یك انسانم احساس خواری می كردم و گاهی آرزوی مرگ می كردم با سرو سامان گرفتن خواهران و برادرم و ورودشان به دانشگاه آنها به من فشار آوردند كه ازدواج كنم با مطالعه یك كتاب در بارة ازدواج متوجه شدم اصلاً میل به ازدواج و جنس مخالف در وجودم نیست. و برعكس به همجنس خود بیشتر علاقه و واكنش نشان می دهم البته این احساس از بچگی در من وجود داشت ولی الان این فكر مثل خوره به جانم افتاده چون با اصرار خانواده قصد ازدواج دارم با چند روان شناس صحبت كردم آنها هم نظرشان همین بود كه من بیمارم و ازدواج با این شرایط، باعث خوشبختی ام نمی شود. حدود یك سال این فكر باعث ركود و عقب ماندگی در تحصیل و كارم شده است . گاهی دلباخته همكارانم می شوم و این كار عذابم می دهد از ترس گناه مجبورم كارم را ول كنم چه كنم؟ مطرح كردن آن در خانواده كه اصرار به ازدواجم دارند باعث آبروریزی است ... مدتی است به خاطر مشكلات و افكار دچار بیماری عصبی شده ام و داروی ضد ا فسردگی و عصبی استفاده می كنم لطفاً راهنمایی كنید؟

پاسخ:


اعتراف می كنیم كه سختی های زیادی را پشت سر گذاشته اید و به خاطر راحتی خواهران و برادرتان گذشت ها و تحمل های زیادی از خود نشان داده اید اما این هزینه زیاد , برای شما كوله باری از تجربه، احساس ارزشمندی، پختگی ، اعتماد به نفس و رضایت حق و خانواده ات را به بار آورده كه خود سرمایه بسیار برزگی است. انسان موجودی است سرشار از توانایی و استعداد بالفعل و بالقوه. و یكی از عوامل مهم در شكفته شدن این استعدادها روبرو شدن با سختی هاست. شاید خودتان به طور كامل به اهمیت كاری كه انجام داده اید واقف نباشید توصیه می كنیم یك بار به بررسی كارهای مهمی كه كرده اید بپردازید آنها را در فهرستی بنویسید و آن را پیوسته مرور كنید. ملاحظه دوبارة موفقیت های زندگی ( ایفای نقش پدری برای خانواده ـ تحصیل، كار ، كمك به خواهران و برادرتان برای به ورود به دانشگاه و ...)‌روح اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی (عزت نفس) را در شما می دمد. شما نسبت به خیلی از همسالان خود پخته تر و با تجربه تر هستید. نكته های زندگی كه آنها پس از سال ها بدست خواهند آورد اكنون در دست شماست و الان نوبت راحتی و استفاده از تجاربتان است. بسیاری از بزرگان با تحمل همین سختی ها به اوج موفقیت رسیدند. ویلیام جمیز فیلسوف و روانشناس می گوید« حتی ضعف و بیماری های ما نیز به طور غیرمنتظره ای به حال ما مفید واقع می شوند» اگر داستایوسكی و تولستوی زندگی پرشكنجه و عذ ابی نداشتند شاید نمی توانستند آن داستان های معروف و فناناپذیر را بنویسند.(1) پس یك بار دیگر داستان موفقیت های خودتان را كه با تحمل نوشته اید مرور كنید این سرمایه باعث تلاش بیشتر، روابط اجتماعی مؤثر و مفید تر و نشاط بیشتر شما در خانه و بیرون از منزل می شود.

علاج كار چیست؟دوست عزیز در این قسمت به بحث ازدواج و مشكلی كه مطرح كرده اید می پردازیم توجه به نكات ذیل شما را به موفقیت می رسانند پس بخوانید و پیوسته عمل كنید.
1. تشخیص و درمان: تشخیص یك مشكل و یا بیماری نباید عجولانه باشد اگر در تشخیص اشتباه كنید در راه درمان نیز به بیراهه می روید برای تشخیص این امر نیاز به اطلاعات كافی از وضعیت كودكی، روابط والدین شما با هم و روابط عاطفی آنها با شما، تجربه ها و علل نفرت از جنس مخالف و خاطره ها داریم اما در كل بدانید كه طبق نظر روان شناسان این مشكل از دو صورت خارج نیست 1. مشكلات جسمی و فیزیولوژیكی (عدم ترشح به اندازة هورمون های لازم) 2. مشكل روان شناختی. بنابراین توصیه جدی ما به شما این است كه برای تشخیص بیماری , نزد روان شناس بالینی و روان پزشك متعهد و متخصص بروید و دستور العمل های آنها را مو به مو اجرا كنید.
در صورت اول:
با دارو درمانی مشكل برطرف می شود و برای این امر باید به متخصص اعصاب و روان (یا روان پزشك) مراجعه كنید.
در صورت دوم:
مراجعه به روان شناس بالینی است. روان شناس به شما كمك می كند تا روحیه نشاط سرزندگی، اعتماد به نفس،‌عزت نفس و ابراز وجود در شما زنده شده و مشكل روان شناختی شما رفع گردد. در كنار این دو درمان از گنجینه باورهای دینی خود غفلت نكنید و با دعا و تكیه بر اعتماد به خدا به درمان خود سرعت بخشید.
كار+باور درمانی (دعا ـ نماز) +روان شناسی بالینی+ روان پزشك= درمان كل مشكلات شما
از كار، ورزش و فعالیت خود كم نكنید اینها باعث می شود تا با نیروهای مثبت و نقاط قوت خود مشكل كوچك خود را بر طرف سازید.

2. در مسأله غرق نشوید:به جای غصه خوردن و فكر كردن به مشكل و پیامدهای آن با تمركز بر حل مسأله از بن بست مسأله مداری و مشكل خارج شوید این كار به مسأله اجازه نمی دهد كه بر مشكل شما بیفزاید، چون غرق شدن در مشكل , خود سبب دو مشكل می شود. یك : حل نشدن مشكل، دو: اضطراب و نگرانی حاصل از فكر كردن به مشكل، پس برای درمان حركت كنید و مطمئن باشید اولین قدم شما در حل مشكل به رضایت شما می افزاید و آهسته آهسته باعث حل مشكل شما می شود.

3. شور و هیجان جنسی:بی تردید دورة نوجوانی و اوائل جوانی همزمان است با شور و هیجان نیروی جنسی. احتمال زیاد دارد كه با فاصله این زمان و تأخیر سن ازدواج و فروكش كردن هیجان غریزة جنسی , به شما چنین فكری را القاء نموده كه در سوال خود مطرح نموده اید. و مطالعه ناقص و یك بعدی شما و اهمیت امر باعث تقویت این فكر در شما شده است. پس توصیه می كنیم مطالعه خود را بیشتر كنید و با افكار مثبت به جنگ افكار منفی بروید و از كمك متخصص به شكل حضوری بهره مند شوید.

4. خودگویی مثبت:خودگویی مثبت و استفاده از جملات تأكیدی مثبت كمك می كند تا افكار منفی از ذهن شما پاك شود و شما را به هدفتان نزدیك و نزدیك تر كنید محتوای این افكار می تواند ذكر خدا و جملاتی مثل موارد زیر باشد:
«من میل ازدواج دارم»، «سعادت دنیوی و اخروی من در میل به همجنسم نیست»، «ازدواج به من آرامش می دهد»، «همسر آینده می تواند عامل مهمی در موفقیتم باشد».
تمرین:
افكار منفی و خودگویی های غیر سازنده و منفی (negative self-talk) دربارة این مشكل را روی كاغذ بیاورید سعی كنید چیزی از قلم نیفتد سپس شروع به مثبت كردن خودگویی های منفی كنید و مقابل هر جمله، خودگویی و نكته مثت بنویسید بعد از تمرین بدون نوشتن شروع به تكرار جمله های مثبت كنید روزی 10 الی 20 بار این خودگویی های مثبت را تكرار كنید.(2)
خودگویی منفی، مثل: میل به همسر ندارم. و خودگویی مثبت مثل: ازدواج سنت پیامبر(ص) است و من به آن شوق دارم.
همین تمرین را در بارة میل به همجنس گرایی خود انجام دهید. یعنی خودگویی ها و افكار منفی را شناسایی كنید و سپس متضاد آن را با افكار وخودگویی های مثبت تكمیل كنید و بعد خودگویی مثبت را تكرار كنید. (توجه داشته باشید این میل خود را هدف قرار دهید. نه كل فرد همجنس را چون همجنس ما، در زندگی و شغل ما نقش مؤثری دارند نباید نسبت به كل وجود آنها تنفر پیدا كنیم. پس باید به معالجه فكر بپردازیم).
قبل از خواب , افكار مثبت را به خود تلقین كنید چون ذهن نیمه هشیار ما به خواب نمی رود این افكار مثبت مرتب هنگام خواب در ضمیر ناخودآگاه ما تكرار می شود و تبدیل به باور و سرانجام به رفتار مثبت می گردد،(3) این تمرین نقش مؤثری در درمان اضطراب احساس حقارت و ناتوانی های جنسی و ... دارد.(4)

6. تمرین خود اثر بخشی (self-efficacy):خوداثر بخشی یا خودبسندگی یعنی این كه معتقد باشیم كه می توانیم با وضعیت های مختلف كنار بیائیم. كسانی كه خیلی خود بسنده اند انتظار موفق شدن دارند، و غالباً موفق می شوند و عزت نفس (احساس ارزشمندی) و اعتماد به نفس بالایی دارند. رمز بندی تجسمی و كلامی كسانی كه خیلی بسنده اند معرف موفقیت است به عبارت دیگر دانشجویی كه بسیار خودبسنده است خودش را تجسم می كند كه امتحان خوبی می دهد و با آرامش و اعتماد به نفس به نتیجه امتحان فكر می كند حال شما باتوجه به مطالب بالا این 4 عامل زیر را در بارة مسأله خود به كار ببندید تا خودبسندگی شما افزایش یابد (تكرار مهم است).
الف) موفقیت های گذشته خود را فهرست كنید و جملات مثبت دیگران دربارة خود را یادداشت كنید و هر از چند گاهی مرور كنید.
ب) به زوج های جوان و موفقی كه باتوجه به تناسب های (اقتصادی، دینی، فرهنگی و ...) ازدواج كرده اند توجه كن و با خود بگو من هم می توانم با همسری كه هم كفوم باشد به خوشبختی برسم و ....
ج) تشویق ها و تحسین های دیگران را با انتظار مثبت خود گره بزنید.
د) به فعالیت های سازنده،‌تفریح، تغذیه مناسب اهمیت دهید تا اضطراب شما كاهش یابد.(5)

7. آموزش به خود:همه مطالبی را كه بیان داشته ایم بخوانید و برای خود تكرار كنید تكرار این مطالب باعث تقویت این باورهای مثبت در دل شما می شود.(6)

8. فعالیت های لذت بخش:ده فعالیت لذت بخش مثل جلسه های دوستانه و خانوادگی، ‌تفریح و ورزش و ... یادداشت كنید سعی كنید در طول هفته این فعالیت را انجام دهید. اگر از جمع فاصله گرفتید و در انجام تمرین ها كوتاهی كردید مبلغی به عنوان جریمه صدقه دهید و یا انفاق كنید. سعی كنید نقش های اجتماعی گذشته ات را تكرار كنید از حق اجتماعی خود استفاده كنید و در كنار همكاران خود به فعالیت بپردازید و از حمایت های اجتماعی و تقویت كننده های رفتار اجتماعی برخوردار باشید در زندگی خود تمركز خود را بر جنبه های مثبت زندگی بگذارید.(7)

9. انزجار درمانی:لحظه ای بنشینید و تمایل خود به جنس موافق را برای لحظاتی مقابل خود تجسم كنید همزمان با آن یكی از تلخ ترین حوادث زندگی و با عذاب اخروی و نفرت الهی را تصور كنید این عمل را تكرار كنید تا هنگام هجوم فكر همجنس گرایانه آن نفرت و انزجار به شكل خودكار ایجاد شود.
هنگام هجوم افكار منفی به ذكر خداوند (لا اله الاالله و لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم و...) مشغول شوید.
10. از خلوت با همجنس پرهیز كنید و نیز شوخی و جك جنسی با همجنس را كنار بگذارید ( به جای پرهیز از كارتان از افكار همجنس گرانه و زمینه هایش پرهیز كنید)
11. از توسل و دعا برای مشكل خود كمك بگیرید ما نیز دعاگویان هستیم.



پاورقی:

1. دیل كارنگی، آئین زندگی، جهانگیز افخمی، نشر ارمغان، ص 166و 165. (باتغییر).
2. جان بزرگی، مسعود، نوری، ناهید، درمانگری اضطراب و تنیدگی، سمت، چاپ اول ،‌1382، ‌ص 311و 310 (اقتباس).
3. دنیای نوجوان، ص 207، با كمی تغییر.
4. درمانگری اضطراب و تنیدگی.
5. ریچارد اس شارف، نظریه های روان درمانی و مشاوره، فیروزبخت، مهرداد، تهران، مؤسسه خدمات رسا، چاپ اول، 1381، ص 273و 272 (اقتباس).
6. همان، ص 284 (اقتباس).
7. دادستان، پریرخ، روان شناسی مرضی تحولی، تهران: سمت، چاپ چهارم، 1380، ج1، ص347و 346 (اقتباس).


ارسال توسط پاسخگوی خواهران
آرشیو مطالب
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس