تبلیغات
پاسخگویی به مسائل دینی خواهران - افسرده هستم چکار کنم؟
پاسخگویی به مسائل دینی خواهران
« خواهران خوبم بیاییم همه با هم پرسشگری را امتحان كنیم »
با سلام،به وبلاگ ما خوش آمدید دوست عزیز.

بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 15 اردیبهشت 1391
پرسش:
افسرده هستم دارو مصرف می كنم هر دعایی خواندم و هر چه قدر قرآن و نذر و نیاز كردم نشد شما بگوئید چه كنم؟

پاسخ:

ما لازم می دانیم برای افزایش بینش شما نسبت به اختلال افسردگی ابتدا به نشانه ها و راه كارهای درمانی اشاره می نمائیم:


الف: نشانه ها و تعریف افسردگی:(1)تعریف: كاهش كوتاه مدت یا پایدار آرامش عصبی ـ روانی كه به صورت یك مؤلفه بدنی (سر دردها، خستگی پذیری، بی اشتهایی، بیخوابی، یبوست، كاهش فشار خون و غیره) و یك مولفه روانی (احساس به پایان رسیدن انرژی و
نیرو، احساس حقارت، ناتوانمندی، غمگینی و ....) نمایان می شود.
حالات و نشانه های بالینی شخص افسرده عبارتند از:(2)
الف: حالت وضعی: حالت وضعی و رفتار و شكل ظاهری افسرده عبارتند از: بدون نیرو،‌ خمیده، بدون تنش، كندی حركات، نا آرامی، اضطراب عصبی، مالیدن دستها به یكدیگر، حالت چهره غمگین، نگران، آویزان بودن گوشه های دهان، چینهای عمیق، ‌بی حالتی یا متغیر و تنیده بودن چهره، شیوة حرف زدن آهسته،‌ یكنواخت و كند، كاهش های عمومی فعالیّتها تا حد بهت زدگی، تغییرات اندك در سطح فعالیّت، وجود مشكلات در حلّ مسائل زندگی روزمره.
1: جنبة هیجانی: احساس گرفتگی، ناتوانی، غمگینی، نا امیدی، فقدان، رها شدگی، تنهایی، گنهكاری، خشم،‌ اضطراب و نگرانی، بی احساس یا احساس خاص در برابر جهان پیرامونی.
2: جنبه روانشناختی نباتی: نا آرامی درونی، تحریك پذیری، تنش، برانگیختگی، گریه، خستگی، ضعف، اختلال های خواب، تغییر پذیری احساس آرامش در خلال روز، حساسیّت نسبت به تغییرات جوّی، كاهش اشتها و وزن، دردها و ناراحتی های نباتی (سنگینی سر، دردهای معدی، اختلال های هضمی) هنگام تشخیص باید به فشار خون، كمبود آهن و كمبود یا افزایش سروتونین و آدرنالین توجه شود.
3. جنبة خیالبافی شناختی: باز خورد منفی نسبت به خود(شخص خود، استعدادها و ظاهر خود) و نسبت به آینده(تصور یك راه بن بست، یك آینده تاریك) بدبینی و انتقاد دائم از خود، عدم اطمینان نسبت خود، خود بیمار پنداری،‌ فقدان تخیّل، كندی فكر، مشكلات تمركز، ‌نشخوار فكری ادواری، انتظار تنبیه و فاجعه، افكار هذیانی مانند ارتكاب گناه، بی كفایتی، مسكینی، سطح خواسته های نامنعطف، افكار منفی دربارة زندگی بی نتیجه و بی هدف، افكار انتحاری.
4. جنبة انگیزشی: انتظار شكست، كناره گیری و اجتناب از مسئولیتهای خود، احساس فقدان كنترل و ناتوانی احساس، فزونی خواسته های دیگران، فقدان تمایل به پیشرفت، كناره گیری تا حد انتحار یا افزایش وابستگی به دیگران.(3)

رهنمودهایی در جهت درمان:چنانچه اختلال شما مطابق آنچه در بالا بدان اشاره شد می باشد به شما توصیه می كنیم كه همزمان با مصرف دارو به یك روان شناس بالینی مراجعه نموده تا با تشخیص و ارائه درمان هرچه سریعتر از این ناراحتی خلاصی یابید.اما آنچه ما در اینجا بیان می كنیم توصیه هائی است كه به سازگاری بهتر شما كمك نموده و باعث ایجاد امید و نشاط لازم برای حركت به سمت درمان اصلی یاریتان می نماید:
1. با توكل به خدا و توسّل به چهارده معصوم ـ علیهم السّلام ـ و دعاهای وارده احساس آرامش خود را تجربه كنید و این نكته را همیشه به یاد داشته باشید كه«حتماً خداوند و چهارده معصومین ـ علیهم السّلام ـ شما را كمك می كنند.»
باید توجه داشته باشید كه, دعا، سه نیاز روان شناختی را بر آورده می سازد. 1. بر زبان آوردن هیجان ها: با این عمل هیجان ها شناخته می شوند و شناخت به ما قدرت كنترل و مدیریت هیجان می دهد. 2. احساس این كه شریك غم داریم كسی كه محرم نگرانی های ماست و قدرت حل مشكل را دارد 3. دعا كردن انسان را وادار به حركت، پویایی و نشاط در عمل و زندگی می كند.(4) از طرف دیگر, طبق نظر معصومین ـ علیهم السّلام ـ از علم روز برای درمان كمك بگیریم و در عین حال از قدرت دعا و توكل غافل نباشیم چرا كه امروزه ثابت شده كه افرادی كه به دعا اعتقاد دارند در درمان موفق تر اند.
2. با ارادة خداوندی كه در وجود شماست می توانید حالتهای افسردگی را از خود دور كنید و هیچ وقت از خودتان مأیوس نشوید كه اگر «خواستة خودتان» باشد مسائلتان حلّ می شود ولی زمان لازم است تا شما به بهبودی كامل برسید. پس با اراده خود دعا كنید راه حل بجوئید و داروهای لازم را مصرف كنید.
3. هیچ وقت تنها در یك جا نمانید همیشه با دیگران ارتباط مناسب داشته باشید و اگر كسی در محیط نباشد سعی كنید با تلفن به دوستان، آشنایان یا خواندن كتب مورد علاقه خودتان، شرایط را تغییر دهید.
4. در هنگام صبح , ورزش و نفس عمیق م استفاده از خودگوئی های مثبت را فراموش نكنید.
5. حداقل یك روز در هفته به شنا و سایر برنامه های تفریحی مانند كوه و .... بروید.
6. احساساتتان را از هر لحظه بنویسید و از دیگران بخواهید احساسات خوب و عرفی را در میان این احساس ها پیدا كنند و شما را به فكر كردن به احساس های خوش آیند تشویق كنند.
7. هر روز برای آن روز برنامه ریزی كنید و در این حال هیچ چیزی را در ذهن خودتان نگه ندارید و همه كارهایتان را بنویسید.
8. تغذیة مناسب از جمله شیر و عسل و خرما، و سایر میوه جات و سبزیجات را در برنامة غداییتان بگنجانید.
9. از هر برنامة اجتماعی مانند نماز جمعه یا جمعهای دوستانه استقبال كنید و علیه افكار انزواجویی و گوشه نشینی قیام كنید.
10. طبق نظر متخصص خود عمل كنید و داروهای تجویز شده را حتماً مصرف كنید، توجه داشته باشید مصرف داروهای ضد افسردگی در كنار دستورالعمل فوق به درمان زودتر شما كمك می كند. در قطع دارو فقط و فقط طبق نظر متخصص عمل كنید چرا كه اگر این كار بدون نظر ایشان انجام شود درمان را باید از ابتدا شروع كنید.
11. كار درمانی: از نقش اساسی «اشتغال» جهت درمان غفلت نورزید شما با انجام كارهای مورد علاقه با جنبه های مثبت خود آشنا می شوید و این امر نشاط، امید و تلاش بیشتر را در شما زنده می كند امروزه كار درمانی جزء یكی از مكمل های درمان به حساب می آید.(5)
نكته پایانی: اراده خداوند بر این تعلق گرفته كه امور عالم از طریق اسباب خود صورت بگیرد یعنی ما وظیفه داریم در مشكلات پزشكی و روان پزشكی و ..... به متخصص فن رجوع كنیم و در كنار استفاده از دستورات و داروهای آنها این نكته را فراموش نكنیم كه همه چیز تحت قدرت خداست او شفاء را در دارو قرار داده پس از او بخواهیم كه آنرا به ما عنایت كند و با این اسباب , ما را شفاء دهد البته این نكته را باید توجه داشت كه مطمئناً حال كسی كه مثل شما اعتماد به دعا و قرآن دارد با فردی كه دچار افسردگی است و این باورها را ندارد فرق دارد و طبق نظر محققان نیروی باورهای مذهبی , به افرادی كه دارو مصرف می كنند كمك می كند تا داروها اثر بهتری بگذارد و نظام باورهای فرد و سازمان روانی فرد را در مقابل بیماری ها مقاوم تر می نماید.ولی این نكته را نیز نباید فراموش نمود كه طبق مصلحت الهی اجابت دعا به تاخیر می افتد. برای كسی كه به حكمت خداوند اعتقاد دارد و می داند خداوند مثل مادر مهربان است قابل تحمل بوده و هرگز تأخیر استجابت دعا , اعتماد او را به خدا سلب نمی نماید بلكه او را مقاوم تر می كند چون می داند خداوند مصلحت او را در این امر دیده است.

پاورقی:

1. دادستان، روان شناسی مرضی تحولی، انتشارات سمت، ج 1، ص271.
2. همان، ص 272.
3. دادستان، روانشناسی مرضی تحولی، انتشارات سمت، ج2، ص 273 و 272.
4. آیین زندگی ویل كارنگی، ترجمه جهانگیر افخمی، تهران، ارمغان، 1376، ص 196.
5. میلانی فر، بهروز، بهداشت روانی، تهران، نشر فتوس، ص 137، ص 199.


ارسال توسط پاسخگوی خواهران
آرشیو مطالب
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس